Voda je dobrý sluha, ale zlý pán – o tomto pravdivém rčení se přesvědčilo mnoho lidí, kterým voda nějak ublíţila, vzala střechu nad hlavou či způsobila škody na majetku. V rukou hasičů pomáhá hasit při poţárech, oni sami s ní pak bojují při povodních – není to paradoxní? Přidat nový komentář
Aktualizováno (Středa, 09 Únor 2011 14:27) |
Účast našich jednotlivců na okresním kole dorostu ve Vítkově. Výsledky: v kategorii dorostenky Sabina Plachká 3. místo a postup na krajské kolo, Jana Barabaschová 13. místo, Michaela Kočvarová 15. místo; v kategorii dorostenci Tomáš Schlossarek 5. místo a Jan Knězů 13. místo. Aktualizováno (Neděle, 03 Říjen 2010 13:55) Účast našich 3 členů s praporem na odpustu v Markvartovicích.
Aktualizováno (Neděle, 03 Říjen 2010 14:02) Všichni velitelé dobrovolné hasičské jednotky z Ludgeřovic absolvovali školení důležité pro výkon svého postu. Vzhledem k tomu, že jsem v minulém čísle zaměnil napsaný článek za jiný, můžete si dnes přečíst článek o dalším školení velitelů. Ten minulý pojednával o tom, kterak naši velitelé získali oprávnění k výkonu svých funkcí. V tom dnešním se dovíte, co dělali na tzv. "cyklice“, což je školení, kterým se oprávnění velet prodlužuje. Oba články tedy svým tématem na sebe navazují. Všechny, kteří si všimli, že s článkem v minulém zpravodaji není něco v pořádku, chválím :-). Ono „prodlužovací“ školení se tedy uskutečnilo ve dnech 10. - 11.4.2010. Bylo tématicky rozděleno na dvě části. Praktická část se odehrála v areálu centrální hasičské stanice HZS v Opavě. Teoretické poznatky pak přišli na program v Ústřední hasičské škole v Jánských Koupelích. Z naší strany školení absolvovali všichni čtyři velitelé družstev naší jednotky. Postupně se tak obeznámili s novými poznatky, které se objevily od posledního takového školení. V praktické části opět mohli nabýt nových rad a zkušeností od svých profesionálních kolegů, které tato profese živí. Praktická část vyplnila sobotní dopoledne. Od brzkého rána naši velitelé postupně prošli celkem čtyři praktická stanoviště. Nejprve byli obeznámení s obsahem jednotlivých kontejnerů, které má Hasičský záchranný sbor (HZS) k dispozici. Pod pojmem kontejner si můžete představit obrovskou skříň tvaru kvádru, která je až po strop naplněna věcmi na daný typ zásahu nebo danou potřebu. Jedná se tedy o kontejner týlový, technický, chemický, povodňový, nebo třeba stanový apod. Nástroje, zařízení a věci jsou v nich obsaženy např. ve větším počtu nebo jsou třeba specifické natolik, že je základní hasičské vozy ve standardní výbavě nevozí. V povodňovém kontejneru tak najdeme např. dva čluny, motory, plovoucí čerpadla, povodňové obleky, vesty a další různé nástroje použitelné v případě větší mimořádné události, na kterou už nestačí výbava v klasickém hasičském voze. Technický kontejner zase slavil značný úspěch při vlakovém neštěstí ve Studénce, protože obsahuje také účinné nářadí potřebné k vyprošťování při velké události. Tyto kontejnery se převáží na autech podobně, jako když vidíte vozy vezoucí kontejnery se šrotem, nebo stavební sutí. Naši velitelé tak již znají obsah jednotlivých kontejnerů. Co se na co používá, jak se s tím pracuje, a kde daný kontejner najde uplatnění. V mnoha případech totiž mohou dobrovolní hasiči pomáhat s instalací, či využíváním techniky v majetku HZS, viz zmiňované povodně, Studénka, či úniky látek. Na druhém stanovišti čekala cisterna. Profi hasiči zadali jasný úkol. Měli jsem předvést požární zásah na hořící prostory v druhé patře daného objektu. První proud vést po schodišti v dýchací technice a druhým proudem požár zaskočit průnikem v okně druhého patra. Pro tento průnik bylo nutné nejdříve ještě sestavit nastavovací žebřík. Tento zásah se navíc opakoval několikrát tak, aby se mohli velitelé střídat na různých postech. Třetí zastávku tvořila spojová služba. Zde se mísila teorie a praktické ukázky, jak se správně spojovat a technické podmínky spojení. Následně se velitelé mezi sebou spojovali a předávali si informace z rozdílných prostor pomocí ručních radiostanic. Čtvrté bylo lezecké zastaveníčko. Po výuce základních lezeckých uzlů a seznámení s výbavou velitelé provedli postupně slanění z cvičné věže a výstup a slanění na improvizované dráze v garážích HZS. Následoval přesun velitelů do hasičské školy v Jánských Koupelích (U přehrady Kružberk). Zde je nejdříve mile uvítala vůně obědu. Hasiči se taktéž ubytovali. Sobotní odpolední výukový blok, který již tedy probíhal v hasičské škole, byl ve znamení zdravovědy. Teoreticky a prakticky se velitelé seznamovali s nejnovějšími přístupy k provádění první pomoci a zdraví ohrožujících stavů. Na pořad dne se tak dostalo různé zdravotnické vybavení, které mohou hasiči uplatnit. Jedná se především o výbavu batohů předlékařské pomoci (popáleninová sada, obvazy…), měřicích přístrojů (glukometry, saturační čidla, detekce plynů…), automatických externích defibrilátorů, transportních a fixačních prostředků (scoop rám, páteřní deska, dlahy, krční límce…). Dále bylo probráno aktuální poskytování první pomoci a vybrané stavy jako např. infarkt, hypoglykemie, epileptický záchvat, intoxikace CO. U vybraných výukových bodů probíhala také praktická část. Celý zdravotnický blok včetně závěrečných videí se tak protáhl do šesté hodiny večerní, čili následovala večeře. Druhý den ráno, ihned po snídani, se všichni velitelé sešli opět na učebně. Probíraly se nové legislativní normy, které se od posledního setkání změnily, nebo zanikly, či vznikly nově. Tuto část tedy můžeme brát jako hasičskou prevenci. Závěr pak patřil nejrůznějším poznatkům ohledně výjezdové činnosti. Řešil se systém svolávaní členů, ustrojení ochrannými prostředky, včetně jejich údržby apod. Následoval společný oběd a poté cesta domů. Nakonec dovolte, abych trochu seznámil vás občany s našimi dobrovolnými veliteli. V současné době máme tedy čtyři velitele družstev, z nich jeden vykonává funkci velitele celé jednotky (má vyšší pravomoce v organizační činnosti jednotky), druhý velitel družstva je jeho zástupce (přebírá pravomoce v nepřítomnosti). Třetí a čtvrtý mají také své pravomoce, ale spíše se orientují na velení při zásahu. V tomto případě se z velitele družstva stává buď velitel zásahu (velí všem hasičským jednotkám na místě) nebo velitel vozu (velí těm lidem, které přivezl v autě na zásah). V době, kdy se smazávají hranice mezi dobrovolnými a profesionálními jednotkami, je tento post více než důležitý. Protože většina občanů netuší, zda jim pomáhají dobráci nebo profi hasiči, klade to na dobrovolné velitele značné nároky. Umět se rozhodovat v nelichotivé situaci, stát za svými rozhodnutími, znát své pravomoci, ale i povinnosti. Některá špatná rozhodnutí totiž pro něj mohou znamenat problémy, ač nemá v kolonce povolání zapsáno hasič. Tato dobrovolnost se tak dá pomalu vnímat jako „vedlejšák“, za který vám nenáleží mzda, se za který vás mohou postihovat. Aktualizováno (Středa, 09 Únor 2011 14:28) |
Ludgeřovice už nějaký ten pátek střeží převážně jednotka z Ostravy. Co to pro místní občany vlastně znamená? Většina místních obyvatel vždy poznala profesionální hasičské vozy z Ostravy. Stávalo se tak při jejich náhodném projíždění naší obcí, nebo přehlídce. Tato pro laiky oranžová barva na vozidlech je ve skutečnosti jasně červená reflexní barva, která je vzorníkem označována jako RAL 3024. S příchodem nové cisterny pro profesionální sbor v Hlučíně se však občanům mohla situace začít znejasňovat. Cisterna byla rovněž olakována do této barvy. Původní ostravská rarita se teď vlastně rozrostla na celý kraj a tak díky této „oranžové“ barvě lze ve většině případů bezpečně identifikovat, že se jedná už pouze o vůz profesionálních hasičů. Díky tomuto klamu tak můžete pozorovat v jedné barvě dvě různé cisterny profesionálních hasičů. Směrem z Ludgeřovic blíže na Hlučín naše jednotka zasahuje s profesionální jednotkou Hlučín, většinovou oblast Ludgeřovic ovšem nyní chrání profesionální hasiči z Ostravy (Toto se může dle komplikací v dané události situačně měnit). Naším většinovým opatrovníkem jsou tedy profesionální hasiči nedaleké Ostravy. Přesněji má tato jednotka sídlo na ul. Slovenská, vedle kruhového objezdu, který slouží k připojení na dálnici (proto tato stanice především vznikla – zabezpečení klimkovického tunelu, nebo nehody na dálnici). Pro občana Ludgeřovic je také patrně jedno, jestli přijede profesionální vůz z Hlučína nebo Ostravy. Obě jednotky to mají stejně daleko do od sebe vzdálenějších koutů naší obce. Obě přivezou schopné lidi, nářadí a vodu. To vše ve stejných barvách a oblecích. Situace se ovšem změnila pro naší dobrovolnou jednotku. I z mých článků jste asi nabyli představ, jak to zhruba u nás při výjezdu vypadá. Po vyhlášení poplachu v naší obci vyjíždí naše cisterna doslova vzápětí. Je to díky ochotě lidí, kteří se trhnou od všeho, co mají a snaží se jet pomoci co nejdříve, i když jim dnešní doba přináší víc a víc překážek pro tuto činnost (především pracovní nasazení). Pokud si vezmeme dvě minuty, které mají profíci jako limit k výjezdu, připočteme jejich jízdu do Ludgeřovic z Hlučína, pak je určitě chvályhodné, když povětšinou vyjíždíme ve stejný okamžik, kdy oni přijíždějí do centra Ludgeřovic, nebo sem tam dorazíme na místo události dříve než oni. Nemluvíme zde o žádné rivalitě, ale o stavu, kdy jedna jednotka kryje druhou tím, že dorazí chvilku po ní. A ono osm hasičů s dvěma vozidly povětšinu k pokrytí prvotní situace stačí. Navíc profesionálové se spoléhají na naše lepší znalosti místních poměrů, sami ale mají svou znalost našeho hasebního obvodu, znají a pamatují si už naše obličeje. Ví, co od nás mohou očekávat. Na co máme, na co ještě ne. Jakou máme techniku a výbavu. Co od nás očekávat. Všechny tyto prvky vzájemné důvěry a podpory složí k lepšímu a efektivnějšímu vyřešení situací, na které jsme povoláni. Obě jednotky si uvědomují potřebu vzájemné spolupráce. Navíc spolu zasahujeme již dlouho. I my tak některé kluky profíky známe osobně, známe jejich výbavu, techniku, stanici, i to, že nás na holičkách opravdu nenechají a vždy dorazíme společně a pomůžeme si. Podle nových regulí se však s touto jednotkou z Hlučína setkáme spíše sporadicky, většinou při výjezdu mimo obec směrem na Hlučín a okolí. Jak jsem tedy uvedl výše, nyní si musíme zvykat především na spolupráci s jednotkou Přívoz. Zatím se s nimi osobně moc neznáme, a spíše se oťukáváme, i když zásahů s nimi už bylo dost. Pořád ovšem není vybudována vzájemná důvěra. Přívoz o nás prakticky nic neví. Nezná naší techniku, výbavu, možnosti ani lidské síly. Osobně ani dobrovolné hasiče nepotřebuje, protože v Ostravě, kde zasahuje neustále, se bez nich u malých událostí obejdou (Pošlou se posily z jiných profesionálních stanic). Nemá vůbec znalost místních poměrů a názvů, musí jezdit podle map a navigace. Dále zde povětšinou dojíždí vozem, který je určený do úzkého městského provozu, což může v určitých situacích činit problém také. Všechny tyto záležitosti značně komplikují jejich dojezd k nám. Splňují sice dojezdové limity, ale v kontrastu s tím, že se snažíme i my vyjíždět co nejdříve, vznikají značné paradoxy, kdy jednotka Přívoz vůči nám mírně pokulhává. Možná by toto některé těšilo, ovšem nemusí být vždy dobrý pocit přijet dobrovolně první a trnout, kdy se objeví další posilový vůz. Zatím jsme si vždy poradili, protože události nebyly rozsáhlé. Ovšem jako dobrovolní hasiči nejsme v pohotovosti 24 hodin denně, vždy se musíme seběhnout. Proto věřme, že i jednotka Přívoz najde cestu k nám, místním hasičům, a více se zapracuje do vnímání výjezdů i mimo velké město, tedy do naší malebné vesnice. Aktualizováno (Středa, 09 Únor 2011 14:28) Výjezd k požáru dopravního prostředku očima dobrovolného hasiče. Aktualizováno (Středa, 09 Únor 2011 14:28) První měsíc roku 2010 začal pro hasiče z Ludgeřovic ve velmi ostrém tempu. Za několik dní nového roku musela hasičská technika z garáže celkem čtyřikrát. Tak jako ostatní roky, i s příchodem toho letošního vybrala jednotka dobrovolných hasičů na Silvestra mezi sebou čtyři dobrovolníky, kteří jej strávili ve stavu bdělosti pro případný výjezd. Ten nakonec nenastal. Poslední zásahem loňského roku tak byla dopravní nehoda linkového autobusu č. 66, který vrazil do stromu (Pondělí, 21 . prosince, 7:34 ráno). Naštěstí se nehoda obešla bez zranění většího počtu osob. S příchodem nového roku Ludgeřovice zasáhla bílá peřina. Pro naše hasiče to znamenalo možné problémy především z oblasti technických výjezdů – spadlé dráty, nalomené stromy, sněhové převisy na veřejných budovách. Příval sněhu byl opravdu ohromný, hasiči okolo výjezdových vrat odhazovali sníh takřka neustále. Příprav na zásahy spojené se sněhovou kalamitou však dokonale využil červený kohout.
6.1.2010, 0:16, obec Markvartovice První výjezd se odehrál na Tři krále v noci. Byl opravdu rozjezdový. Našich hasičů zasahovalo deset, vydýchala se kompletní dýchací technika v cisterně, použila se veškerá voda v cisterně a zásah trval čtyři hodiny, tedy od půlnoci do brzkých ranních hodin (nic příjemného jít pak hned do práce). Hořela budova bývalého obchodu v sousední obci Markvartovice. Celkem zde zasahovaly tři hasičské jednotky. Něco málo z průběhu akce: Po vyrozumění systémem AMDS vyjíždí v páté minutě CAS 32 T815 Ludgeřovice (1+3) a DA Avia (1+5). V době příjezdu zasažena zhruba polovina objektu, viditelné plameny, silné zakouření. Jednotka z Ludgeřovic rozvinula k objektu bojové vedení od své CAS 32 T815, konkrétně dva „C" proudy. První proud, vnitřní - Neúspěšný pokus o vstup do objektu přes železné dveře pomocí ručního nářadí (bourací sekera, páčidlo), poté průnik vedlejším oknem, následné otevření dveří klíčem zasunutým v zámku zevnitř, průzkum a hašení dvou místností (místnosti průniku a místnosti vlevo od ni). Zásah v dýchací technice, zakouřený prostor, počáteční špatná viditelnost, vstup se zavodněným proudem, nasazena nucená ventilace. Průzkum místností - Bez osob, vynesen majetek - motorka (skútr), jízdní kolo. Odstaveno u plotu sousedů. Střídání hasičů v dýchací technice. Rozebírání vybraných stropních konstrukcí vytipovaných termokamerou v místnosti průniku a v místnosti za ní (patrně garáž). Při rozebírání nasazena motorová a rozbrušovací pila, trhací hák, páčidla. Dohašovaní materiálů rozebrané konstrukce. Druhý proud, vnější - ochlazovaní a hašení pláště budovy z boční ulice, pomocí přistaveného žebříku hašení střešní konstrukce rovněž z této ulice. Následně pro provedené lokalizaci pomoc ostatním při rozebírání výše uvedených konstrukcí v místnostech objektu. Obě vozidla jednotky na hlavní cestě označena strojníkem pomocí kuželů pro lepší bezpečnost. Rovněž byl ohraničen vstupu do sklepa pomocí vytyčovací pásky (možnost propadu - odklopená prohlubeň). Zásah ztěžovaly nízké teploty a sněžení. Jednotka se musela sejít i následující den ve větším počtu. Na řadu přišlo doplnění nových hadic, sušení použitých při zásahu, výměna dýchací techniky, očista a praní špinavých oděvů a použitých prostředků. Výjezdový oděv si pral každý hasič sám. Kukly se vypraly hromadně.
10.1.2010, 17:45 – obec Ludgeřovice Další čtyři dny čekání na výjezd spojený s možnou sněhovou kalamitou přerušil tón poplachu. Bohužel se opět místo sněhu ozval červený kohout. Po náročném prvním požáru opět nic příjemného. Husté sněžení komplikovalo výjezd a práce s vodou není v zimě taky moc příjemná. Na frekventované silnici, spojující Ostravu s Hlučínem, byl v podvečer, poblíž hlavní světelné křižovatky v Ludgeřovicích ohlášen požár dopravního prostředku - bagru. Na místo vyrazily dvě jednotky hasičů. Profesionální z Ostravy (HZS MSK st. O. - Přívoz) a dobrovolná z Ludgeřovic. Po navázání spojení se s operačním střediskem Bruntál bylo detailněji dopřesněno místo události a uděleno povolení vyjet oběma vozidly JSDH. Osádka cisterny JSDH Ludgeřovice (Cisterna CAS 32 T815) po příjezdu roztáhla útočné vedení, tzv. rychlý zásah a začala provádět hasební práce. Poté se k ni přidala také profesionální jednotka Ostrava - Přívoz (Cisterna CAS 24 Dennis) se svým vysokotlakým proudem, který byl také využit pro dohašovací práce. Bagr byl velice nešťastně umístěn na vozovce, zabíral oba jízdní pruhy. Silnice tak byla zcela zablokovaná. Odklon dopravy od místa zásahu obstarali členové druhého vozu Ludgeřovice. Po likvidaci požáru bagru se druhý vůz JSDH vrátil zpět na základnu. Z druhé strany cestu uzavřela sama příroda, spadlý strom zde likvidovala HZS MSK st. Hlučín. Hasiči obou jednotek dále pomocí naší cisterny a traktoru s pluhem odstranili shořelý bagr z hlavní silnice a tím ji opět zprůjezdnili. Bagr byl zabezpečen proti pohybu a předán majiteli.
12.1.2010, 8:03 - obec Ludgeřovice O dva dny později musela být jednotka svolána na další zásah. Tentokrát už na technickou pomoc, na kterou se počítalo při sněhové kalamitě v kraji nejvíce – odstraňování nebezpečných stavů způsobených sněhem. Jednotka vyjela po telefonickém oznámení k likvidaci rampouchů nad vchodem do DPS sv. Mikuláše a zde provedla shození rampouchů ze žebříku. Odpoledne bylo naplánováno shazování sněhu také z rovné střechy naší zbrojnice. Odhazování zabralo hasičům víc jak tři hodiny práce. V souvislosti s rovnými střechami vydalo vedení hasičů varování na jejich možných propad pod tíhou sněhu. Upozorňuji však občany, že není hasičskou náplní práce tyto stavy odstraňovat. Hasiči vyjíždí pouze v nutných případech ohrožení především lidí vyskytujících se pod tímto nebezpečným prostorem. Z uvedeného vyplývá, že zasahují především na budovách veřejného typu – např. úřady, kde se zhoršením situace vyskytují stavy, které již nesnesou odklad a ve stavu, kdy ohrožují obyvatelstvo, např. pohybující se na chodnících pod nimi. Úklid objektů mají na starost jejich vlastníci. Je to jejich povinnost. Povinnost, kterou skoro všichni kašlou. Na pomoc mohou použít soukromé firmy poskytující služby v odhazování sněhu ze střech (seznam najdete např. na webu www.hzsmsk.cz). Oni však své povinnosti často nedbají a pak urgentně volají hasičům, že je něco ohrožuje. Je tak zájmem vás všech, aby jste své střechy preventivně odhrabávali, nebo jinak zabezpečili situaci a nenechali ji dojít do stavu, kdy vás bude střecha ohrožovat. Navíc forma odstranění sněhu není u hasičů zaručena, můžou také pouze nebezpečný prostor zajistit (např. ohraničit vytyčovací páskou) a poskytnout vám kontakt právě na firmy zajištující tyto práce. Určitě tak hasiče nevnímejte jako sněhovou pracovní sílu na zavolanou. I oni mají rovné střechy a potřebují si je doma odklidit.
13.1.2010, 9:29 – obec Ludgeřovice I další den ráno jednotku probudil poplach. Byla vyslána k spadlému stromu na silnici I/56, Nová Hlučínská, za výjezdem z Ludgeřovic na Hlučín. Jednotka strom pomocí motorové pily odklidila ze silnice a poté se vrátila na základnu. Cesta tak byla opět průjezdná. Bohužel situace se v dalších dnech zhoršovala, ovšem na tyto události již stačily síly profesionální jednotky z Hlučína. Videa z obou požáru můžete vidět na serveru www.youtube.com. Stačí zadat do vyhledávání „Třikrálový požár“ nebo „Požár bagru“. Aktualizováno (Středa, 09 Únor 2011 14:29) |